گرمایش از کف چیست؟

بخش اول _ تامین گرمایش

با افزايش روز افزون جمعيت و همچنين كاهش منابع انرژي ، مصرف بهينه انرژي امري اجتناب ناپذير مي باشد . در اين راستا با توجه به رشد علمي توليد محصولات تأسيساتي ، بوجود آوردن تفكري جديد در دانش مهندسي امري ضروري به نظر مي رسد.
نقش سيستم هاي گرمايشي بهينه ساختمان ها و مجتمع هاي مسكوني دركنترل و بهينه سازي مصرف انرژي مهم و قابل تأمل مي باشد.
بايد اذعان داشت نگاه اقتصادي ، نكته تعيين كننده اي است كه نمي توان بسادگي از آن گذشت و قيمت تمام شده يك ساختمان فارغ از نوع كاربري آن براي سازنده و مصرف كننده نقش اصلي را تعيين نموده و در انتخاب مصالح و اجزا (از نگاه سازنده) و انتخاب ساختمان (از نگاه مصرف كننده) بسيار تأثير گذار است.
بنابراين انتخاب شيوه هاي اجرايي سامانه هاي كم حجم و پر بازده مدّ نظر مهندسين تأسيسات قرار گرفته است.
هدف از ايجاد تأسيسات كه به نوعي قلب ساختمان تلقي مي گردد، تامين رفاه و آسايش ساكنين با شيوه هاي نو و تجهيزاتي به روز است. از اين رو انتخاب سيستمي كه مصرف انرژي را در توليد گرمايش و سرمايش يك ساختمان كاهش دهد حائز اهميت مي باشد.
در سالهاي اخير ، سيستم گرمايش از كف در كشورهاي اروپايي و آمريكا بسيار متداول شده است و دليل اين گسترش روز افزون ، بهينه سازي مصرف انرژي با استفاده از فناوري هاي نوين مي باشد.
استفاده از روش گرمايش از كف جهت گرمايش محل سكونت از ديرباز به طرق مختلف انجام مي گرفته است . بطوريكه رومي ها در حدود 60 سال پس از ميلاد ، زير كف را كانال كشي كرده و با سوزاندن چوب و استفاده از هواي گرم در كانال هاي تعبيه شده ، اقدام به گرم كردن كف منازل خود نموده اند.
براي اولين بار در سال 1940 نيز فردي بنام سام لويت براي اين منظور لوله هاي آب گرم را در كف ساختمان استفاده نمود.
روشهاي مختلف انتقال حرارت عبارتند از :
روش هدايتي
روش جابجايي
روش تابشي
طبق اسناد مندرج در استاندار ASHRAE مبحث آسايش حرارتي (Thermal Comfort) ، پارامترهاي مؤثر در آسايش دمايي انسان ها ، عواملي هستند كه بايد در روش هاي مختلف طراحي سيستم هاي گرمايشي در نظر گرفت و بهترين و ايده آل ترين شرايط راحتي آسايش دمايي داشته باشيم و دما در كف پا گرم تر از محيط سر و گردن باشد و اين شرايط تنها در مدل حرارتي گرمايش از كف امكان پذير مي باشد.
روشهاي مختلف گرمايش عبارتند از :

1- گرمايش با انواع بخاري ها
2- گرمايش با سيستم هاي رادياتوري و فن كويل
3- گرمايش از كف تابشي
در روش اول درصد زيادي از گرمايش به صورت جابجايي است و با وجود شعله و دود كه خطرات خود را به دنبال دارد همراه مي باشد.
در روش دوم بخش اعظم گرمايش به صورت جابجايي هوا با اتلاف انرژي بسيار در زير سقف ها همراه است. در اين دو روش ، براي گرمايش ابتدا هواي محيط را گرم نموده و سپس انسان ها از آن متأثر شده و گرم مي شوند كه در اين مدل هدف اوليه انسان نبوده بلكه هواي ساختمان و جرم آن مدّ نظر مي باشد.
همچنين در سيستم هاي متداول و سنتي معمول ، چون قسمت اعظم انتقال حرارت از طريق جابجايي و گرم كردن هوا صورت مي گيرد و هواي گرم به سمت بالا حركت مي كند. تجمع هواي گرم در زير سقف (جايي كه محسوس و مورد نياز نيست) مي باشد و در حقيقت گرم نمودن اجباري فضاي بالاي مصارف انساني منجر به انتقال مقداري از آن به سمت پايين شده و اين در حالي است كه در نزديكي كف ساختمان هواي سرد و نامطبوع وجود دارد.
مطابق تعريف RPA (انجمن بين المللي سيستم هاي گرمايش و سرمايش تابشي) ، سيستم تابشي گرمايش از كف ايده آل ترين سيستم گرمايشي دنيا تعريف شده كه همخواني كامل با فيزيولوژي و نياز بدن انسان دارد.
مطالعات پزشكي نشان مي‌دهند كه براي تندرستي هر چه بيشتر، بهتر است سر خنك و پا گرم نگه‌داشت

گرمايش کف _بخش دوم

تشریح گرمايش کف
سيستم حرارتي گرمايش از كف كه انتقال حرارت بصورت تشعشعي (تابشي) سهم زيادي در فرآيند گرمايشي آن دارد ، در مقايسه با ساير سيستم هاي حرارتي نه تنها در صرفه جويي و بهينه سازي مصرف انرژي بلكه در مقوله رفاه و آسايش ساكنان ساختمان ها داراي نقاط قوت بسياري مي باشد.
سيستم گرمايشي ازكف به دليل گسترش تفكر بهينه سازي مصرف انرژي ، توزيع يكسان گرما در تمامي سطح و فضا و دوري از مشكلات موجود در ساير روش ها ، به عنوان مثال سياه شدن ديوارها ، گرفتگي و پوسيدگي لوله ها و …. مورد توجه مي باشد.
به طور كلي سه نوع گرمايش از كف موجود است :
گرمايش با هواي گرم
گرمايش با جريان الكتريسيته
گرمايش با آب گرم
به دليل اينكه هوا نمي تواند گرماي زيادي را در خود نگاه دارد ، روش هوا گرم در موارد مسكوني چندان به صرفه نيست و روش الكتريكي نيز فقط زماني مقرون به صرفه است كه قيمت انرژي الكتريكي كم باشد.
در مقايسه با دو روش ذكر شده ، سيستم گرمايش با آب گرم (هيدروليك) مقرون به صرفه تر و خوشايند تر مي باشد. بدين علت سالهاي متوالي در سراسر دنيا مورد استفاده قرار گرفته است.
سيستم گرمايش از كف با چرخش آب گرم از ميان شبكه اي از لوله هايي كه در كف نصب گرديده اند، به آرامي ، حرارت را در تمامي سطح توزيع مي كند .
در سيستم گرمايش از كف شبكه لوله تمام كف را پوشش مي دهد و بدين ترتيب توزيع حرارت به صورت يكنواخت مي باشد.
روش گرمايش از كف به عنوان راحت ترين ، سالم ترين و طبيعي ترين روش براي گرمايش شناخته شده است . در اين سيستم ، آب با دماي متوسط 40 الي 45 درجه سانتي گراد در سيستم گردش مي كند و حداكثر دماي كف 29 درجه سانتي گراد است و بيش از 60 درصد انرژي به صورت تابشي به محيط انتقال پيدا مي كند.
همانطور كه افراد در يك روز سرد زمستاني توسط تشعشع خورشيد احساس گرما مي نمايند. در اين روش نيز گرما را بوسيله انتقال حرارت تشعشعي ( تابشي ) از كف دريافت مي كنند و يقيناً احساس آسايش بيشتري خواهند نمود . در اين سيستم گرمايشي معمولاً دماي آب گرم موجود در لوله هاي كف بين 30 تا 45 درجه سانتي گراد مي باشد كه در مقايسه با ساير روشهاي موجود ، كه دماي آب بين 55 تا 85 درجه سانتي گراد است ، 20 تا 40 درصد در مصرف انرژي صرفه جويي مي شود .
در ساختمانهايي كه داراي سقف بلند مي باشند استفاده از سيستم گرمايش از كف باعث كاهش مصرف انرژي و صرفه جويي در مصرف سوخت مي شود ، به اين خاطر كه در ساير روش ها ( مانند رادياتور و بخاري ) هواي گرم در اثر كاهش چگالي سبك شده و به سمت سقف رفته و اولين جايي را كه گرم مي كند سقف مي باشد. به علت بالا بودن دماي هوا در كنار سقف ، ميزان انتقال حرارت آن به سقف از هر جاي ديگر بيشتر است و اين عامل باعث اتلاف مقدار زيادي انرژي مي شود .
در روش گرمايش از كف ابتدا قسمت پايين كه مورد نياز ساكنين است گرم مي شود و هوا با دماي كمتري به سقف مي رسد ، كه يكي از مزاياي اصلي اين سيستم مي باشد.
موارد استفاده از سيستم گرمايش از كف
گرمايش از كف ميتواند در همه مكان ها با كاربردهاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد:
ساختمان هاي مسكوني اعم از ويلايي و آپارتماني
سالن هاي ورزشي و محوطه هاي استخر ها و زمين هاي چمن
اماكن عمومي مذهبي از جمله مساجد ، حسينيه ، مصلي
اماكن تاريخي ، مذهبي و تفريحي
ساختمان هاي تجاري واداري
رمپ پاركينگها ، پشت بام ساختمان ها ، پياده روها و باند فرودگاهها (ذوب برف و ذوب يخ)
آلاچيق هاي مناطق تفريحي و ييلاقي

گرمایش کف _ بخش سوم

مزاياي سيستم گرمايش از كف
آسايش فرد در محل سكونت بدون هيچ محدوديتي ، بطوريكه بدن شما در يك اتاق به گونه اي گرم مي شود كه در هنگام استراحت هواي گرمي را استنشاق نكرده و تنفس بسيار ملايم صورت مي گيرد لذا بهترين حالت گرمايش بدن انسان آنست كه محيط اطراف پا كه بيشترين فاصله را تا قلب دارد گرم بوده دماي قسمت فوقاني بدن پايين تر باشد .
يكنواخت بودن حرارت :
با توجه به آنكه تمام سطح فضاي مورد نظر تحت پوشش لوله هاي گرمايش از كف قرار گرفته است دماي همگن ، متعادل و يكنواخت در كل سطح ايجاد مي گردد و از جابجايي اجباري هوا در سيستم جلوگيري ميشود و اين يكنواختي در سطوح مختلف به آسايش انسان ها كمك مي كند .
صرفه جويي در مصرف سوخت :
بعلت تماس مستقيم افراد با منبع گرمايش (سطوح تحت پوشش گرمايش از كف) ، دماي فضاها در درجات پايين تري تنظيم مي گردد . اين امر موجب كاهش دماي كاركرد منبع حرارتي مولد آب گرم شده و صرفه جويي 25 الي 40 درصد در مصرف سوخت را خواهد شد .
ماندگاري بيشتر انرژي در محيط :
بعلت جرم بيشتر كف ساختمان ، در صورت هرگونه قطع برق و يا عوامل ديگر كه باعث توقف حرارت دهي مركزي باشد ، مدت زمان سرد شدن آپارتمان بسيار طولاني تر از ساير روش ها مي باشد . در اين سيستم ابتدا مدت زماني طول مي كشد تا كف زمين به درجه حرارت مطلوب برسد ، ولي پس از گرم شدن اين حرارت با ثبات بيشتري در طول مدت زمستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
آزادي عمل در دكوراسيون داخلي :
بعلت قرار گرفتن اين سيستم در داخل كف ، هيچ گونه وسيله اضافي در محيط وجود نداشته و قابليت بيشتري جهت تغييرات دكوراسيون داخلي و استفاده از فضاهاي مختلف ساختمان وجود خواهد داشت . اين امر بخصوص در واحد هاي كوچكتر و اتاق خواب ها با فضاي محدود ، ملموس تر خواهد بود و تا حدود 2 درصد فضاي داخل محيط را افزايش مي دهد .
تميزي فضاهاي داخلي و اثاثيه منزل :
با توجه به نارضايتي اكثر مردم از كثيف شدن محيط داخل و پرده ها در اثر استفاده از بخاري و رادياتور و به دليل آنكه سيكل گردش هواي گرم ، در سيستم گرمايش از كف با توجه به انتقال حرارت بصورت تابشي از سطح كف ، اين مشكل برطرف شده و ديوارها و ساير لوازم در طول زمان سياه نخواهد شد.
هواي پاكيزه تر و خشك نشدن هوا :
در سيستم رادياتوري ، عموماً هواي اتاق خشك ميشود .در بسياري از موارد با قرار دادن كتري آب به روي رادياتور سعي در افزايش رطوبت اتاق مي شود . اين مشكل در سيستم گرمايش از كف نمودي نخواهد داشت . لذا اين هواي پاكيزه تر به افراد داراي آلرژي تنفسي كمك شاياني مي نمايد .
خشك ماندن سطوح مرطوب :
استفاده از اين سيستم در مكان هايي مانند آشپزخانه و حمام كه كف آنها مرطوب است مناسب بوده و باعث خشك شدن آنها مي گردد و به همين دليل نيز از رطوبت زدن ديوارها و كپك و تكثير حشرات موزي جلوگيري مي شود . و نيز در آسايش بيماران مبتلا به رماتيسم پا موثر خواهد بود .
استفاده از منابع حرارتي مختلف :
در سيستم گرمايش از كف مي توان از منابع مختلفي براي تأمين گرمايش استفاده كرد. موتور خانه ، پكيچ و حتي حرارت خورشيدي مي توانند در اين سيستم مورد استفاده قرار گيرند . ضمناً از فوايد ديگر آن مي توان از حذف صداهاي اضافي ناشي از بكاربري فن يا دمنده ها ، استفاده از پوشش هاي مختلف كف از جمله سنگ ، سراميك ، موزائيك ، پاركت و فرش به دلخواه مصرف كننده اشاره نمود . و نيز آسايش بيشتري براي كودكان عزيز كه در ارتفاع پايين منازل زندگي مي كنند مهيا نموده به طوريكه با كاهش البسه آنها مي توان از بيماري و عدم آزادي عمل كودكانه جلوگيري نمود.
درمجموع سيستم گرمايش ازكف به دوصورت كلي باعث صرفه جويي اقتصادي ميشود:
دراين سيستم هيچ هزينه اي بابت صرف انرژي براي گرم كردن فضاي زير سقف و بالاي سر افراد تعلق نمي گيرد . در اين روش تمام حرارت در زير پا ايجاد شده و در بالا حرارت خيلي كم ميباشد درسيستم گرمايش از كف حدود 50 درصد از انرژي به صورت تابشي بوده و افراد و اشياء گرم ميشوند نه فضاي اطراف . در اين حالت كف به عنوان يك المنت بزرگ عمل ميكند ، دماي آب در گردش نسبت به ساير سيستم هاي حرارتي پايين تر است كه اين مسأله براي ديگ هاي نسل جديد با راندمان بسيار بالا كه با دماي برگشت پايين عمل مي كنند و در كاهش مصرف انرژي موثر هستند مناسب است . و صرفه جوئي حدود 40 درصد را به دنبال دارد.
با توجه به شرايط لوله هاي pex و اتصالات آن و آنكه لوله هاي داخل كف يكپارچه و بدون اتصال مي باشد اين سيستم گرمايشي نيازي به تعمير و نگهداري بخصوصي ندارد . اين لوله ها با طول عمر بيش از صد سال در برابر هر گونه خوردگي ، زنگ زدگي و رسوب گرفتگي و ترکیدگی ناشی از برودت هوا و یخزدگی مقاوم هستند

گرمایش کف _ بخش چهارم

مراحل اجراي سيستم گرمايش ازكف
تراز کردن سطح
اجراي سيستم گرمايش از كف ، ازنهايي ترين كارهاي ساختمان بوده و قبل از هر چيز كف محل اجرا بايد سطحي تراز داشته و وجود هرگونه برآمدگي در سطح تمام شده مجاز نيست. علت توصیه به تراز سطح بابت احساس یکنواختی درجه گرما برای استفاده کنندگان میباشد.
در صورت اجراي سيستم هاي برق و مكانيك روي كف ساختمان ، كليه تأسيسات برق و مكانيك ( اعم از آبرساني و فاضلاب ) قبل از اجراي سيستم گرمايش از كف ، اجرا و تست گرديده ، و پس از تست ، اجزا و قطعات سيستم هاي مذكور پوشانده شود.
نصب جعبه كلكتورها
محل نصب كلكتورها بايد قبل از اجراي سيستم گرمايش از كف انتخاب شود و كليه عمليات گچ كاري از قبيل گچ كاري سقف ، نصب درها ، گچ كاري ديوارها ( تانيم متر مانده به كف) قبل از اجراي سيستم گرمايش از كف صورت پذيرد و لوله های رایزر از محل نصب پکیج یا موتورخانه به كلكتورها متصل و تست شوند. 
عايق کاری کف و جداره ها
1_ پس از آماده سازي كف ، كل كف تحت پوشش بايد عايق كاري شود . عايق بايد از جنس XPE يا پلي استايرن با چگالي حداقل 25 كيلوگرم برمتر مكعب و ضخامت حداقل 3 سانتيمتر باشد.
توصیه میشود سطح بالای عايق را با نايلون پوشش دهید، دلیل پوشش نايلون استحکام بیشتر بتن، بعلت ماندگاری بیشتر رطوبت در بتن میباشد و جلوگیری از فرار احتمالی بتن از درزهای عايق ها به سطح پایین و ایجاد پل حرارتی و درنتیجه پرت حرارت میباشد
2_  ديوارهای  پيراموني محل اجراي گرمايش از كف ، بايد عايقي از همان جنس كف و با ضخامت 1 الي 2 سانتيمتر و ارتفاع حدود 10 سانتيمتر نصب نمود. دلیل این عايق کاری جداسازی سطح گرمايش شده از دیواره های پيراموني است برای جلوگیری ازایجاد پل حرارتی و انتقال و پرت حرارت كف به دیواره ها
3_ پوشش سطح با مش
مش یا همان مفتول فلزی با چشمه های متغیر 10 الی 20 سانت با ضخامت حداقل 3 میلیمتر اجرا میشود. استفاده از مش راندمان حرارتی را 15 درصد افزایش میدهد و باعث یکنواختی بهتر گرما در سطح میشود و بر خلاف  بست خاردار که موجب تخریب سطح عايق شده   که بعضا متاسفانه دیده میشود برخی مجريان استفاده میکنند، استفاده از مش استحکام عملیات بتن ریزی و عایق کاری را بالا میبرد.
تهیه نقشه اجرایی

اجراي سيستم لوله كشي گرمايش از كف بايد طبق نقشه تعيين شده از طريق دفاتر فني و مهندسي یا متخصصین اجرا شود.
لوله ها با فواصل و متراژ مشخص شده در نقشه اجرا میشود  پس از اتمام كار بايد سيستم كاملا تست شود . سپس محل اجراي گرمايش از كف را با استفاده از بتن با عیار 300 با ضخامت3 تا 5 سانتيمتر از روي عايق مي پوشانيم.
توجه داشته باشید ضخامت نهایی بتن اولیه و ماسه دونم و سرامیک نهایی نباید بیشتر از 10 سانتیمتر از سطح عايق اولیه باشد.

گرمایش کف _ بخش پنجم

کنترل  دما در سيستم گرمايش از كف :
سيستم كنترل دما بصورت دستي
اين سيستم با استفاده از شيرآلات قطع و وصل متصل شده به خروجي هاي هر كلكتور ، در جعبه مربوطه ، امكان كنترل منطقه هاي حرارتي به صورت دستي امكان پذير مي گردد . و كاربر ميتواند با احساس گرما تنظيم آن را انجام دهد . از مزاياي اين سيستم ،اقتصادي بودن و ساده بودن سيستم كنترلي ميباشد و بيشتر جهت فضاهاي مسكوني كوچك ويا اداري كه ميتوان دماي يكساني را براي همه اتاق ها در نظر گرفت ، مناسب است.
از معایب سیستم کنترل دستی میتوان به محدودیت داشتن درطراحی و انتخاب طول مدارهای اجرایی اشاره کرد و باید حتما اختلاف طول لوپ ها بیشتر از 10 درصد نباشد همچنین نیاز تنظیم های متداول در شب های فصل سرما و لختی این سیستم اشاره کرد و نداشتن حس آرامش دلچسب
سيستم كنترل هوشمند
در این حالت سیستم، مجهز به کلکتورهای هوشمند و پیشرفته میشود.
این نوع کلکتورها مجموع کامل از احتیاجات طراحان،  مجریان و کارفرمایان را به صورت یکجا در خود جمع کرده است . از جمله عوامل فوق میتوان به وجود ترمومتر فلومتر شیر برقی شیرهواگیر شیرتنظیم دبی مدار بای پس شیرتغذیه پرکن وغیره به صورت مستقل در هرکدام از شاخه های رفت و برگشت اشاره کرد. وجود دو عدد ترمومتر که هر کدام از انها روی کلکتورهای رفت وبرگشت نصب میشود به کاربران این امکان را خواهد داد که بتوانند دمای مدار رفت و برگشت کلکتور را به صورت عینی مشاهده کنند .
کلکتورهای  هوشمند  قابلیت اتصال به ترموستاتهای در برقي را دارد،  در اين سيستم شيرهاي برقي کلکتور به حس گرهاي الكتريكي (ترموستات هاي اتاقي) در هر محيط به طور جداگانه وصل شده اند ، فرمان قطع و وصل هر مدار حرارتي را دريافت نموده و عمليات تنظيم خودكار هر محيط را انجام مي دهند، برخی از این ترموستات ها قابلیت برنامه ریزی روزانه و هفتگی را دارند که موجب دسترسی به دماهای مختلف
و متنوعي را براي كاربر ممكن مي سازد . و مهمتر آنكه در يك فضاي مسكوني امكان استقلال دمايي را با نظر كاربر هر فضا ايجاد نموده كه خود سهم مهمي در بهينه سازي مصرف سوخت دارد . این ترموستات ها  بصورت الکترومکانیکال و دیجیتال هوشمند موجود میباشد که قابلیت اتصال به سنسور حرارتی کف را دارند.

گرمایش کف _ بخش ششم

پاسخ به برخي شايعات
شنيده شده كه گفته اند: گرمايش از كف توسط مركز تحقيقات ساختمان و مسكن رد شده و مورد تأييد نميباشد.
پاسخ: اين خبر در مقطعي توسط عده اي از افراد سودجو كه مبادت به واردات رادياتور از كشور چين مي نمودند منتشر كه متاسفانه برخي توليدكننده هاي داخلي بازار خود را به واسطه گسترش فرهنگ استفاده از گرمايش از كف مورد تهديد مي ديدند منتشر شد كه مركز تحقيقات ساختمان بلافاصله واكنش نشان داد.جالب توجه است مركز تحقيقات در جوابيه خبر از تأييد سيستم گرمايش از كف ، چاپ كتاب در اين خصوص و برگزاري كارگاه هاي آموزشي و كنفرانس هاي بين المللي در اين خصوص ميدهد.
شنيده شده كه گفته اند: گرمايش از كف به دليل به حركت درآوردن ذرات گرد و غبار و پرز قالي از نظر شما بهداشتي مورد تأييد نيست.
پاسخ: با توجه به توضيحات كامل در قسمت معرفي و تشريح سيستم گرمايش از كف ، ذرات گرد و غبار در سيستم هاي مبتني بر جابجايي(همانند فن كويل، رادياتور، بخاري و..) به دليل چرخش دائم هواي گرم و سرد به حركت در مي آيند نه در سيستم گرمايش از كف كه آب ورودي به سيستم بين 45 – 50 سانتي گراد و دماي كف حدود 29 درجه سانتي گراد است كه در شرايط طبيعي از دماي بدن انسان (27درجه سانتي گراد) نيز كمتر است. در اين صورت اگر گرماي سيستم گرمايش از كف ذرات را به حركت در مي آورد، پس گرماي بدن انسان نيز ذرات و پرز لباس را به حركت در مي آورد!! آيا اين چنين است؟!!
شنيده شده كه گفته اند: گرمايش از كف با فرهنگ ايراني كه همه قالي و موكت پهن مي كنند همخواني ندارد.
پاسخ: اولا با نگاهي بر اجراي اين سيستم مي بينيم كه قبل از اجرا و خواباندن لوله و مدارهاي گرمايشي در كف ، ابتدا عايق حرارتي با ضخامت 3سانتي متر و با چگالي30 پهن مي گردد كه پرت حرارت به پايين به صفر مي رسد. ثانياً سيستم گرمايش از كف بيش از 60درصد مبتني بر تابش است كه به استناد تحقيقات RPA (انجمن بين المللي سيستم هاي گرمايش و سرمايش تابشي) سيستم گرمايش از كف حتي در صورت پهن كردن قالي با ضخامت 2سانتي متر باز هم جواب مي دهد.
شنيده شده كه گفته اند: گرمايش از كف رنگ قالي را از بين مي برد.
باز هم تأكيد مي كنيم: دماي كف حدود 29درجه سانتي گراد است و دمااي بدن انسان حدود 37درجه سانتي گراد.. آيا اتفاق افتاده كه جايي كه انسان در مدت بيش از 10 سال در جاي معيني در منزل روي قالي مي نشيند يا مي خوابد ، رنگ آن قسمت از بين برود؟!! حال گرمايش از كف كه مدت يك چهارم سال (زمستان) فقط كار مي كند.
شنيده شده كه گفته اند: گرمايش از كف فقط با سراميك با سنگ جواب مي دهد و در صورت پاركت و.. جواب نميدهد.
پاسخ: درست است كه گرمايش از كف با كف سنگ يا سراميك با بالاترين راندمان عمل مي نمايد، ليكن اين گفته مردود است كه پاركت جواب نمي دهد.
با توجه به نشر شايعات فوق در بازار لازم به توضيح است:
در آزموني كه جهت مقايسه گرمايش كف با گرمايش همرفت هواي گرم در دو اتاق مجزا صورت گرفت، نتايج زير به¬دست آمد: – پس از گذشت 2 ساعت، گرد و غبار موجود در هر اتاق ارزيابي شد. نتايج حاصل نشان مي دهند كه در مورد گرمايش كف، گرد وغبار در محيط پيرامون شناور و معلق نمي باشد. در خصوص گرمايش كف، كرم بيد به سمت سطح فرش حركت نموده و بنابراين به راحتي با استفاده از جاروبرقي پاكسازي مي شوند. – ميزان رطوبت پوست پس از 2 ساعت در هر دو مورد ارزيابي گرديد. در مورد گرمايش كف، ميزان رطوبت پوست تغيير نكرد. بنابراين گرمايش كف، به وضوح براي پوست و زيبايي مفيد است. – گرمايش كف همچنين به سلامت شما كمك مي كند. اين سيستم قادر است ضربان قلب شما را در سرعت كم و خواب عميق نسبت به گرمايش همرفت كنترل نمايد. درپايان به استحضار خوانندگان و مخاطبان عزيز مي رساند شايعات فوق و برخي شايعات ديگر توسط عده اي افراد سودجو منتشر كه بدون استناد به مراجع علمي و استانداردهاي ملي و بين المللي فني ، با تكيه بر آزمايشات اوستا بازاري سعي در عوام فريبي و جودجويي مي نمايند. لذا خواهشمنداست جهت پاسخ به سوالات و رفع هرگونه ابهام با متخصصين امر مشورت فرماييد.

مطالب اخیر تی وی جی

محصولات تی وی جی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *